Blog Archive

Tuesday, July 16, 2013

Archive #114 : Benarkah Najib Gagal? - Dilema Najib


Column by: GreenHood

Maka, Datuk Seri Mohd Najib Razak telah bersuara di dalam mesyuarat jemaah menteri atau kabinet menterinya Jumaat lalu berkaitan penghapusan Akta Hasutan dan bakal digantikan dengan Akta Perpaduan Nasional.

Namun, ada lagi serangan-serangan yang Najib harus tempuhi.

Selain TPPA, beberapa serangan lain termasuk kenyataan duta Vatican City ke Malaysia, Ketua Biskop Joseph Marion berkaitan penggunaan kalimah “Allah” oleh selain agama Islam di Malaysia dilihat bakal mencabar integriti Najib sebagai seorang perdana menteri.

Bukan sahaja sebagai seorang perdana menteri, sebarang keputusan Najib juga akan dinilai oleh ahli-ahli UMNO yang mewakili suara Melayu akar umbi.

Pendek kata, Najib sedang diuji.

Apa yang menarik perhatian saya adalah dilema Najib menghampiri pemilihan UMNO dijangka September ini.

Setiap perkara yang berlaku, ia akan dikaitkan dengan Najib.

Mungkinkah Najib sedar keadaan ini? Maka itu beliau lebih banyak berdiam diri dari melakukan sebarang kenyataan yang boleh menikam dirinya kembali?

Di samping tidak terlalu melatah, Najib sebaliknya turut menilai “siapakah sebenarnya rakan setiakawan beliau di dalam kabinet menterinya”.

Yang paling penting, “Najib turut menilai siapakah rakan setiakawannya di dalam UMNO”.

Sejurus selepas kerajaan persekutuan Malaysia dibentuk hasil keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu , Najib telah melantik barisan kabinet menteri yang difikirkan dapat membantunya.

Bukan setakat membantu dari sudut pentadbiran negara, bahkan membantu ‘menguatkan’ kedudukan politiknya.

Tetapi beberapa episod seperti berkaitan soal penghapusan Akta Hasutan, Najib mula dapat melihat siapakah rakan siapakah lawan.

Ada beberapa penganalisis politik yang berkata kepada saya bahawa Zahid Hamidi antara orang yang tidak disangka-sangka melawan arus Najib. Penulis pro-pembangkang pula terus mengaitkan Zahid dengan gerakan Muhyiddin Yassin bagi kedudukan tertinggi UMNO dalam pemilihan akan datang.

Benarkah?

Benarkah Zahid berganding bahu dengan Muhyiddin Yassin atau Zahid sebenarnya memainkan peranan rahsia untuk ‘dilihat’ melawan Najib bagi ‘mengumpan keluar’ siapakah sebenarnya yang akan melawan Najib?

Perlu diingat. Keputusan pemilihan UMNO akan datang bukan sekadar menentukan kedudukan Najib selaku presiden bahkan kesinambungan beliau selaku perdana menteri.

Pertandingan akan datang juga akan memperlihatkan muka-muka baru yang bakal menduduki kerusi Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO.

Jika Najib masih mengekalkan kedudukannya sebagai presiden, mungkinkah bakal berlaku rombakan kecil kabinet menterinya untuk terus mengukuhkan politik beliau?

Kepada para menteri, jangan terlalu selesa.

Untuk rakan-rakan penganalisis politik di luar sana pula, inilah masanya anda menilai peranan setiap seorang lantikan kabinet menteri Najib. Bahkan anda semua boleh turut menilai lantikan-lantikan baru aset strategik berkepentingan tinggi termasuk konglomerat Malaysia seperti Lembaga Tabung Haji, Felda Global Ventures dan lain-lain.

Semuanya gara-gara pemilihan UMNO - sehingga ada rakan penulis veteran yang berpengalaman pernah berkata kepada saya... “Jika kamu rasakan PRU adalah dahsyat, tunggu hingga pemilihan UMNO. Ia lebih dahsyat lagi. Tetapi licik”.

2 comments:

  1. Kepada YB. Perdana Menteri Dato' Sri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak,

    Di sini saya ingin mengatakan bahawa BN kalah bukanlah koncern BN tak baik, khas nya MCA kerana kebanyakan Ahli MCA cabangan bawah, pemimpinnya sudah berjaya sombong dan tidak berkhimat dan ular, olih itu mengakibatkan ramai Malay, Cina dan India naik marah dan kalah PRU 13 teruk

    Contohnya yang saya tahu Pengerusi MCA GOMBAK YIP KUM FOOK dan Permuda MCA GOMBAK YIP JIUN HANN, mereka ular sampai wang Tokong pun berani telang dan halau Sami Buddha keluar dari tokong, orang ramai benci MCA.

    Apabila mereka tolong Donald Lim Siang Chai di Selayang, orang ramai salah sangka Donald Lim sama satu kaki……

    Sekira MCA cuba ingin memulit nama baik dan sokongan olih orang ramai semula, pemimpin seperti ini patut di kikis dengan bersih dalam parti, Kalau tidak sampai bila pun susah memulit semangat

    Sekian, Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Do this hack to drop 2lb of fat in 8 hours

    Over 160 thousand men and women are hacking their diet with a simple and secret "water hack" to drop 2 lbs every night as they sleep.

    It's simple and works all the time.

    You can do it yourself by following these easy steps:

    1) Grab a glass and fill it with water half full

    2) Now learn this weight losing HACK

    and become 2 lbs lighter when you wake up!

    ReplyDelete